FANDOM

Bitva o Yavin

Konflikt:

Galaktická občanská válka

Datum:

0 BBY

Místo:

Yavin 4

Výsledek:

Vítězství Aliance, zničení Hvězdy Smrti

Účastníci

Aliance pro obnovu Republiky

Galaktické Impérium

Velitelé

  • Generál Jan Dodonna
  • Generál Bob Hudsol
  • Generál Vanden Willard
  • Garven Dreis †
  • John Vander †
  • Merrick Simms
  • Darth Vader
  • Velkomoff Wilhuff Tarkin †
  • Admirál Conan Antonio Motti †
  • Vrchní Generál Cassio Tagge †

Síly

  • 32 Aliančních stíhačů
    • T-65 X-Wing (22)
    • BTL Y-Wing (8)
    • R-22 Spearhead (2)
  • Millenium Falcon
  • TIE/ln starfighter (8)
    • Černá Squadrona
  • TIE Advanced Darth Vadera
  • Hvězda Smrti

Ztráty

  • minimálně 11 X-Wingů
  • 7 Y-Wingů
  • Několik věznů na palubě Hvězdy Smrti
  • Hvězda Smrti I
  • Minimálně 20,000 imperiálních důstojníků a více než 1 milión dalších vojáků
  • Dvě třetiny 501ní Legie
  • Černá Squadrona

Bitva o Yavin, jinak také známé jako Bitva o Hvězdu Smrti, byla jedním z nejdůležitějších konfliktů Galaktické Občanské Války, které vedlo ke zničení první Hvězdy Smrti. Mimoto to byl počátek dlouhé cesty Lukea Skywalkera na cestě stát se Jedim, ale především to bylo jedno z prvních velkých vítězství Aliance Pro Obnovu Republiky.

Před bitvou Editovat

Na základně na měsíci Yavin 4 se sešlo nejužší vedení Aliance, aby zde probíralo iminentní hrozbu nově postavené zbraně Impéria Hvězdy Smrti. Plán na zničení ohromné bitevní stanice byl dokončen poté, princezna Leia, zachráněna právě z Hvězdy Smrti posádkou Millenium Falconu přivezla detailní plány stanice. Tomu však předcházela heroická oběť Obi-Wana Kenobiho, který na Hvězdě Smrti odlákal pozornost Darth Vadera a umožnil tak Hanu Solovi, Luku Skywalkerovi a Chewbaccovi uniknout. Přesto však byli sledováni a pozice základny aliance tak byla prozrazena. Před bitvou se ještě povedlo odhalit onu slabinu, kterou byl dvoumetrový otvor do šachty, která vedla až k hlavnímu reaktoru - pokud by byl trefen protonovým torpédem, tak by stanice byla zničena.

Bitva Editovat

Hvězda Smrti dorazila do systému s eskortou skládající se z fregaty třídy Nebulon-B a dvou CR90 korvet. Hned po příletu Imperiální síly vypustily komunikační satelit, aby jim umožnil lépe řídit obrannu, zatímco se hlavní stanice připravola k vypálení na svůj cíl. Rebelové proti nim vyslali malou jednotku pod vedením Keyana Farlandera, kde jej doprovázeli dva další X-Wingy a dva R-22 Spearheady. Zničením satelitu chtěli dosáhnout získání dalšího času na přípravu útoku a znemožnění přivokání dalších posil. Farlander se svými muži uspěl, i když byli dva X-Wingy zničeny, přičemž oba piloti přežili a byli vyzvednuti po bitvě. Zbytek sil se poté připojil k hlavnímu útoku na Hvězdu Smrti.

Průlet koridory Editovat

Hlavní útoků se účastnilo 22 X-Wingů, 8 Y-Wingů a 2 R-22 Spearheady. Tyto malé a rychlé lodě pronikli hlavní obranou linií Hvězdy Smrti, jež byla koncipována především na boj proti větším lodím. Laserové baterie se s touto hrozbou nemohli vypořádat, přesto však velkomoff Wilhuff Tarkin odmítl nasadit četné letky TIE, jimiž Hvězda smrti disponovala, když nepvoažoval tento útok za hrozbu.

Lord Vader však rozpoznal možnou hrozbu a na vlastní zodpovědnost vystartoval se svou vlastní letkou, aby se s Rebelskými stíhači vypořádali, v tu dobu byla samozřejmě deaktivována laserová děla, aby nepálili do vlastních a přenechali obranné práce na letkách TIE.

Aby mohli Rebelové zničit Hvězdu Smrti, tak museli proletět koridorem, kde měli málo prostoru k manévrování a částečně se tak vystavili případným pronásledovatelům. O tento průlet se pokusili třikrát, poprvé to byli 3 Y-Wing ze Zlaté Squadrony, poté 3 X-Wingy z Červené Squadrony. Tyto první dva průlety byli neúspěšné, když jednou protonové torpédo nezasáhlo ideálně cíl a v dalším pokusu byli tři piloti rozmetáni lordem Vaderem a jeho wingmany. Poslední průlet vedl Luke Skywalker a ani on nebyl daleko od zásahu lordem Vaderem. Jeden jeho wingman byl sestřelen a druhý se poškozený vytratil. V poslední moment však Luke zachránil navrátivší se Han Solo se svým Millenium Falcon a dopřál tak Luovi dost času na zaměření. Ten se však místo počítače spolehnul na Sílu a vystřelil přímý zásah, který vedl ke zničení Hvězdy Smrti a veškerého Imperiálního personálu jen několik vteřin před střelbou na Yavin 4. Pouze lord Vader přežil, když jeho poškozený stíhač odletěl díky tlakové vlně mimo dosah a později mohl být vyzvednut.

Dozvuky bitvy Editovat

Následkem této bitvy začali mnozí považovat Rebely za konkurenceschopné Impériu, alespoň v měřítku jednotlivé bitvy. Pokud se k tomu připočte rozpuštění Imperiálního Senátu a oficiální připojení tisíců světů k Rebélii, tak se jednalo o otevřené zahájení války. To donutilo Impérium začít rozdělovat masivní síly a okupovat tak některé doposud bezpečné planety.

Několik měsíců po bitvě u Yavinu začalo Impérium se sérií útoku vedených většinou za účelem průzkumu Rebelské základny, někdy však vedených jako přímý útok. Proto se museli Rebelské jednotky co nejdříve evakuovat a přesídlit na novou základnu, která byla nalezena na ledové planetě Hoth. Poslední z nich se skládal z blokády okolo planety a četného výsadku pozemních sil. V tomto útoku byl nakonec zajat generál Jan Dodonna, hlavní velitel yavinské obrany a posléze držen šest let v zajetí Imperiálních sil. Blokádu se však podařilo prorazit díky oběti a jistém stupni neorganizovanosti v Imperiální flotile, která na čas vyřadila ze hry Executor, nejnovější a největší loď flotily.

Časový dopad Editovat

25 let od bitvy o Yavin se vedení Nové Republiky rozhodlo na ustanovení nového kalendáře. Někde se jako rok 0 používalo datum smrti císaře Palpatina, ale kvůli významnosti zničení první Hvězdy Smrti nakonec Historický koncil Nové Republiky stanovil jako rok 0 a roky začali být datovány před a po bitvě o Yavin.

Tento kalendář poté převzala i Galaktická Aliance, u dalších následovníků to již není jisté.

Účastníci Editovat

Hlavní bitvy se účastnily především letky stíhačů.

Aliance Editovat

Rebelové ze základny na Yavinu vypustili celkem 32 stíhačů rozdělených do čtyř squadron - červené, modré, zelené a zlaté.

Galaktické Impérium Editovat

Proti Rebelům vypustili pouze jedinou elitní squadronu, které osobně velel Darth Vader a také byla složena na jeho rozkaz.

Výskyt Editovat

Star Wars Epizoda 4: Nová naděje (První výskyt)